The Bank - Amsterdam

‘Laboratorium’ voor Starbucks Coffee-beleving gaat open in de nieuwe conceptwinkel in Amsterdam

Utrechtsestraat 9 Amsterdam, NL-NH 1017 VH

Starbucks heeft een nieuwe conceptwinkel in Amsterdam geopend, en met zijn Slow Coffee Theatre, een ontwerp dat de plaatselijke buurt weerspiegelt, verschillende ruimtes voor bijeenkomsten en een eigen bakkerij laat Starbucks - The Bank een glimpje van Starbucks’ toekomstvisie zien.

Starbucks heeft in de afgelopen jaren enorm zijn best gedaan om de ongeëvenaarde kwaliteit van zijn koffie en producten nog meer te versterken, maar achter de schermen is ook de sfeer waarin we die drinken, opnieuw bepaald. In Seattle, New York, Londen, Parijs en nu ook in Amsterdam is Starbucks heimelijk bezig geweest met het creëren van unieke, op maat gemaakte conceptwinkels in heel Amerika en Europa.

Starbucks – The Bank

Het is gevestigd in een ondergrondse ruimte van 430 vierkante meter in de kluis van een historische bank aan het populaire Rembrandtplein. Deze nieuwe winkel is de eerste conceptwinkel van Starbucks in Europa. De Amsterdamse winkel bevindt zich net als zijn voorgangers in vermaard stedelijk gezelschap. Maar de Amsterdamse winkel straalt, meer dan welke andere conceptwinkel tot nu toe dan ook, een onmiskenbare plaatselijke identiteit uit. The Bank is meer dan alleen een mooie winkel die is geïnspireerd op de Nederlandse cultuur en traditie, want ook de lat wat innovatie betreft hoger gelegd. Dit is de eerste winkel die Starbucks vrijuit ‘een laboratorium’ noemt.

Het laboratorium

Amsterdam is met zijn welverdiende progressieve reputatie misschien wel de perfecte plek om nieuwe dingen uit te proberen. Starbucks - The Bank fungeert als een testcentrum voor innovatieve manieren om koffie te maken in zijn Slow Coffee Theatre en verkoopt pakjes Reserve-koffie die nergens anders op het vasteland te krijgen zijn. Ook gaat hier het Clover®-koffiebrouwsysteem voor het eerst in Europa in première. De Clover® is een van de meest substantiële innovaties in de koffiebrouwerij sinds de introductie van de espressomachine. Starbucks – The Bank kent ook nieuwe concepten voor de snacks, zoals afbakken in de winkel. Wat in The Bank werkt, zal ook in de rest van Europa worden toegepast.

Duurzaam ontwerp en constructie die de plaatselijke buurt weerspiegelen

Net als alle andere Starbucks-conceptwinkels zal de Amsterdamse winkel volledig esthetisch verantwoord zijn. Onder leiding van de Nederlandse Liz Muller, director conceptdesign bij Starbucks, hebben meer dan 35 kunstenaars en ambachtslieden de ondergrondse ruimte aangekleed met plaatselijke ontwerpen en duurzame materialen: muurschilderingen van vloer tot plafond, gerecycled Nederlands eikenhout in de hele ruimte, antieke Delftsblauwe tegeltjes en een ‘getatoeëerd’ kunstwerk waarop de belangrijke rol van 17e-eeuwse Nederlandse koffiehandelaren bij de export van koffie over de hele wereld wordt benadrukt. Net als alle andere Starbucks-conceptwinkels is ook The Bank gebouwd onder strikte Leed®-richtlijnen voor duurzaam bouwen om het effect op het milieu beperken.

Hotspot in de buurt

Met de zitjes bij het raam, een eiken tafel in het midden en ruimtes op meerdere niveaus die ook dienen als podia voor plaatselijke bandjes, poëzievoordrachten en andere culturele activiteiten zet The Bank zichzelf neer als een plek voor culturele evenementen in het hartje van Amsterdam. Er wonen letterlijk duizenden mensen op loopafstand, dus zal de winkel ook op speelse wijze sociale media gebruiken om op relevante momenten met ze te communiceren. De bakkerij zal bijvoorbeeld tweets sturen met de mededeling dat er net warme koekjes uit de oven komen.