De smaken in je kopje

Een kopje koffie vormt het eind van een lange reis – van het land, naar de boer, naar de brander, naar jouw handen. Elke stap is belangrijk bij het ontstaan van de smaak van de koffie. Wandel terug met ons langs het pad om te zien hoe Starbucks er voor zorgt dat je koffie het beste kopje koffie wordt dat het  kan zijn.

Branden

Coffee roaster examines beans during roasting process

De Starbucks Roast® is meer dan een kleur – het is een filosofie die elke koffieboon helpt zijn maximale potentieel te bereiken.

We zijn begonnen met het branden van koffie in 1971 en het was dankzij onze speciale benadering van het vak dat we; in die begindagen al een grote hoeveelheid fans kregen. Onze koffie viel niet alleen op omdat hij donkerder was, maar ook omdat hij veel meer smaak had.

Koffie verliest vocht en gewicht wanneer het wordt gebrand, wat betekent dat er daarna minder koffie over blijft om te verkopen. Een pond koffie verliest ongeveer 10 tot 14% van zijn gewicht tijdens de bewerking door een commerciële brander. Wij branden onze koffie een beetje langer om er meer smaak aan te ontlokken. We verliezen daarmee wel 18 tot 25% van het gewicht, maar het verschil in smaak is het waard.

De transformatie begint wanneer de groene koffiebonen worden verhit in een grote draaiende ketel. Na 5 tot 7 minuten intense hitte worden de bonen geel en ruiken ze een beetje naar popcorn. Dan hoor je de “eerste pop” – de bonen worden twee keer zo groot en barsten open. Nu zijn ze lichtbruin. Als je het proces hier zou onderbreken om de koffie te proeven, zou je zure, eendimensionele smaaktonen proeven. Die meer complexe, heerlijke smaken hebben zich dan nog niet ontwikkeld.

Na 10 minuten in de brander krijgen de bonen een effen bruine kleur en begint er olie van de bonen af te komen. Ergens tussen 11 en 15 minuten (dit verschilt per koffie) beginnen de bonen hun volledige smaakpotentieel te ontwikkelen. De “tweede pop” geeft aan dat dat moment niet meer ver weg is. Terwijl de bonen in de koellade vallen, vult de geur van versgebrande koffie de lucht en horen we applaus, oftewel het klappen van de “tweede pop.”.

Mengen

Professional coffee taster tasting coffee during a cupping.

Wij brengen onze koffiesoortenvan over de hele wereld.

Sommige koffiesoorten presenteren we als koffie uit één bepaalde regio die een speciaal aroma heeft dat uniek is voor de oorsprong van de koffie. De andere koffiesoorten gebruiken we in heerlijke melanges en daar hebben we het nu even over.

Bij Starbucks mengen we een koffie soms om de aandacht te richten op een bepaald teeltgebied. De House Blend bijvoorbeeld is een combinatie van drie uitstekende Latijns-Amerikaanse koffiesoorten die kenmerkend zijn voor de beste kwaliteiten uit die regio: levendige, zuivere, goed gebalanceerde aroma's. 

Soms mengen we ook bonen uit verschillende teeltregio's om interessante kruisingen van aroma's en smaken te creëren. Melanges zoals Caffè Verona® en Starbucks® Christmas Blend bieden complexe smaken die niet in de aparte koffiesoorten uit één regio gevonden kunnen worden.

Productie

Two farmers near harvested coffee cherries

Alleen een speciale koffieboon kan gebruikt worden voor onze Starbucks®-koffies. We proeven meer dan 150.000 kopjes per jaar in onze zoektocht naar de allerbeste arabica-koffiebonen. Uiteindelijk lukt het slechts 3% van de koffiebonen in de wereld om in een pak van onze koffie terecht te komen.

Onze koffiekopers besteden ongeveer 18 weken per jaar aan het bezoeken van koffietelers en -leveranciers. Deze relaties zijn cruciaal voor ons toekomstige succes – ze vertegenwoordigen onze rol als voorvechters van kwaliteit en vooruitgang op elk niveau van de koffieproductie. En het is dankzij het opbouwen van deze relaties dat aan Starbucks de eerste keus wordt verleend bij een aantal van 's werelds beste koffiegewassen. Veel van onze relaties met koffieboeren en leveranciers zijn al meer dan 20 jaar oud.

Deze relaties zijn gebaseerd op wederzijds respect. In de zoektocht naar de beste koffie in de wereld werkt Starbucks samen met koffieboeren om een stabiele markt voor arabica-koffie op de lange termijn te waarborgen. Starbucks kan daar pas succesvol in zijn als de boeren ook succesvol zijn.

Zie Starbucks™ Shared Planet™ voor meer informatie over de manier waarop wij zaken doen.

Koffieteelt

World map highlighting coffee growing regions

Terwijl we koffie slurpen in onze laboratoria zoeken we naar de perfecte combinatie van klimaat, bodem, hoogte en teeltpraktijken die tezamen een uitstekende koffie produceren.

Terwijl we de koffie proeven, vragen we ons af: welke koffie van een bepaalde lokatie vertegenwoordigt het best de perfecte combinatie van klimaat en vakkundige koffieteelt? We zoeken onmiskenbare regionale smaken, wat een Franse wijnboer goût de terroir zou noemen, de “smaak van de bodem.”

Koffiesoorten uit elk van de drie hoofdgebieden op de wereld hebben onderscheidende kenmerken:

  • Latijns-Amerikaanse koffie neigt naar een zuiver, vertrouwd en vriendelijk karakter, met smaken die doen denken aan noten of cacao.
  • Koffie uit Afrika/Arabië is buitengewoon en verleidelijk, met bloemige aroma's en de smaken van bessen en citrusvruchten.
  • Koffie uit Azië/de Pacific is meestal krachtig en assertief, met een vol karakter en aardse en kruidige smaken.

Elke koffie uit één regio die we aanbieden, is het beste voorbeeld van de smaakkwaliteiten van die regio. We nodigen je uit om ze allemaal te komen proberen.