Onze geschiedenis

Elke dag gaan we naar ons werk om twee dingen te doen: heerlijke koffie delen met de wereld en proberen de wereld een klein beetje te verbeteren. Dat was zo toen de eerste Starbucks in 1971 werd geopend, en dat is nog steeds zo.

First Starbucks Store Menu Image

Begin zeventiger jaren was het bedrijf niet meer dan één winkeltje in de oude Pike Place Market in Seattle. Vanuit een klein winkelpandje verkocht Starbucks een selectie van de beste koffie van versgebrande hele koffiebonen ter wereld. De naam, die was geïnspireerd door Moby Dick, deed herinneren aan de romantiek van de zee en de zeevaarderstraditie van de eerste koffiehandelaren.

In 1981 liep Howard Schultz ((voorzitter van de raad van bestuur, president en CEO van Starbucks) voor het eerst een Starbucks-vestiging binnen. Vanaf dat eerste kopje Sumatra was Howard verkocht en het jaar daarop ging hij voor Starbucks werken.

Een jaar later, in 1983, reisde Howard naar Italië, waar hij onder de indruk raakte van de Italiaanse koffiebars en de romantiek van de koffie-ervaring. Hij kreeg het idee om de Italiaanse koffiehuistraditie mee terug te nemen naar de Verenigde Staten. Een plek voor gesprekken en een gevoel van saamhorigheid. Een derde plek, tussen werk en thuis. Hij ging korte tijd bij Starbucks weg om zijn eigen koffiehuizen te beginnen onder de naam Il Giornale. In augustus 1987 kwam hij terug en kocht hij Starbucks met hulp van plaatselijke investeerders.

Vanaf het begin wilde Starbucks een ander soort bedrijf zijn: een bedrijf dat niet alleen draaide om koffie en de rijke traditie daarvan, maar ook om het gevoel van saamhorigheid.

Onze missie de menselijke geest inspireren en voeden – met één persoon, één kop en één buurt tegelijk.

Vandaag de dag is Starbucks, met zijn 15.000 vestigingen in 50 landen, de grootste koffiebrander en verkoper van koffiespecialiteiten in de wereld. En met elke kop proberen we niet alleen onze erfenis maar ook een bijzondere ervaring voor de klant tot leven te brengen.